Den 25 april genomförs Schackakademiens årliga satsning Näringslivet för integration på Stockholms Centralstation med Nordea som huvudsponsor. Under dagen genomförs tre hållbarhetsevent.
– Vi har valt att genomföra detta schackevent på Centralen eftersom det är den plats i Sverige med flest besökare per dag. Det innebär att vi för ut schack och gör det mer publikt, säger Tony Apéria som är sponsoransvarig hos Schackakademien.
Eventet sker dagen innan Stockholm Chess Challenge startar. Data Respons är huvudsponsor i ytterligare tre år till denna tävling och Nordea är huvudsponsor till Näringslivet för integration.
Bakom eventet på Stockholms Centralstation den 25 april står Schackakademien i samarbete med Stockholms Schackförbund, Stockholms Schacksällskap, Wasa SK och SK Rockaden.
Program på förmiddagen den 25 april 2019.
På förmiddagen den 25 april genomförs ett ”Draknäste” i samarbete med Stockholms universitet. Tävlingen SU Business Model Cup genomförs vid två tillfällen varje år. Studenter och forskare på Stockholms universitet kommer under dagen att ”pitcha” sina hållbara affärsmodeller för en näringslivsjury.
I årets jury ser vi bland annat Schackakademiens preses Jan Ståhlberg och våra sponsorer Nordeas Erik Feldt och Data Respons VD Kenneth Ragnvaldsen. Övriga personer i juryn är Anders Kempe grundare av JKL nu VD Bellbird, Öyvind Thomassen (före detta nordisk bank VD), Marita Wengelin PR-chef Max Burgers och Johanna Blendow investerare i hållbara affärsmodeller på Norrsken Foundation.
– Vi är oerhört glada över möjligheten att genomföra SU Business Model Cup som är Stockholms universitet tävling i hållbara affärsmodeller, säger Tony Apéria.
Tony Apéria, sponsringsansvarig på Schackakademien som också är forskare i hållbart varumärkeskapital på Stockholm Business School vid Stockholms universitet, är initiativtagare till denna tävling:
– Det är oerhört kul att vi kan koppla schack till entreprenörskap, strategiskt tänkande och hållbara affärer. Vi tror på konceptet schack och affärer. Vidare är vi glada att våra sponsorer Nordea och Data Respons medverkar i årets jury, säger Tony Apéria.
Eftermiddagen den 25 april 2019.
På eftermiddagen den 25 april genomförs det årliga eventet Näringslivet för integration, även i år i samarbete med Nordea som är eventets huvudsponsor. Data Respons är även i år delsponsor till eventet.
Näringslivet för integration inleds med en klocksimultan med GM Pia Cramling. Pia utmanar elever från Kvarnbyskolan i simultan.
Därefter genomförs tävlingen i parschack där personer från näringslivet spelar tillsammans, i team, med elever från Kvarnbyskolan från Rinkeby.
– Vi är väldigt glada att Nordea valt att fortsätta stödja svenskt schack. Nordea ser schack som en hållbarhetssatsning som bidrar till integration i samhället, säger Tony Apéria.
Arrangörerna hoppas få stor publik och hälsar alla välkomna till årets Näringsliv för integration.